Primul și singurul avion românesc produs sub licență britanică, înainte de 1989: povestea interesantă a aeronavei ROMBAC 1-11
ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost primul și singurul avion românesc produs sub licență britanică, înainte de 1989.
A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11(en), avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.
Pe vremea comunismului, România era una dintre puținele țări din Europa de Est care avea curajul să cumpere și să folosească avioane în afara blocului sovietic. Povestea modelului ROMBAC 1-11 este foarte interesantă și incitantă.
Totul a început în 1967, anul în care s-au stabilit primele relații între România și compania britanică British Aircraft Corporation (BAC). Cu această ocazie, compania britanică s-a angajat să livreze transportatorului TAROM 6 avioane BAC 1-11. Modelul de avion a fost introdus în producția de serie din 1963.
La sfârșitul anului 1968 era considerată „cea mai de succes aeronavă europeană din punct de vedere comercial”. Totodată, BAC s-a angajat să comande la Britten-Norman 215 aeronave bimotor „Islander BN-9” cu două locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte piețe a fost asigurată de partea engleză timp de cinci sau șase ani (1968-1973).
Primul zbor al unui avion 1-11 BAC pentru TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 si a fost livrat la TAROM la 14 iunie 1968, fiind inmatriculat YR-BCA. Următoarele cinci aeronave BAC 1-11 din aceeași serie au fost primite de autoritățile române până la sfârșitul anului 1969.
ROMBAC 1-11 nu a înregistrat prea multe ore de zbor
Dar Ceaușescu nu a renunțat la ideea dezvoltării industriei de fabricație a aeronavelor în România. Astfel, în 1975, a înființat „Turbomecanica” din București pentru fabricarea licențiată a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 și 633) și a motoarelor Turmo IV C. Primele au fost necesare pentru aeronava IAR-93 B, cele din urmă fiind folosite pentru elicoptere IAR-330 „Puma”.
Tot în aceeași perioadă, Ceaușescu a achiziționat licența de producție pentru BAC 1-11 și a promis că va construi 80 de aeronave sub denumirea ROMBAC 1-11. Din păcate, proiectul nu a fost în totalitate finalizat, iar pe porțile fabricii Romaero Băneasa au rămas doar nouă avioane, iar alte două au rămas la stadiul de kit până în anii ’90 și au fost distruse.
Primul zbor al unui avion ROMBAC 1-11 (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în prezența lui Nicolae Ceaușescu. Zborul inaugural de pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara. Primul zbor exterior al acestei aeronave a fost efectuat la 23 martie 1983, pe ruta București-Londra.
9 ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zburat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în compania ROMAVIA. Aeronava ROMBAC 1-11 era o aeronavă echipată cu două turboreactoare cu flux dublu. Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabil de o tracțiune de aproximativ 6.000 kgf. ROMBAC 1-11 putea transporta până la 119 pasageri. Viteza de croazieră a fost de 870 km/h, iar intervalul de zbor a fost de 3500 de kilometri.
Modelul BAC One-Eleven a fost un model construit în 244 de exemplare. În schimb, modelul românesc ROMBAC 1-11 nu a avut succes, fiind construite doar nouă avioane complete. ROMBAC 1-11 a fost un model cu mișcare rapidă. În aproximativ opt ani au fost realizate foarte puține modele cu tehnologie învechită. Majoritatea componentelor au fost fabricate în România.
Conform anului 1989, din cauza zgomotului puternic produs de motoare, aeronavele ROMBAC 1-11 ROMAVIA au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa. Celelalte șapte dispozitive ROMBAC 1-11 au fost vândute de TAROM către diverse alte companii aeriene din Asia și Africa.
După 34 de ani, nu există o statistică clară asupra acestor avioane românești. Se știe doar că două ROMBAC 1-11 au operat curse charter pentru turiști, în Egipt, în anul 2010. Dar, cu certitudine, nicio aeronavă ROMBAC 1-11 nu a fost implicată într-un accident aviatic cu persoane rănite sau decedate. Doar că nu au fost înregistrate prea multe ore de zbor.